Jälgi meid: Facebook
Logi sisse ja loe viimast numbrit

Playtech: Iisraeli müüginutikus ja eestlaste tehniline taip lõid ühe edukaima IT-firma

1983-playtech.jpg

Playtech on noteeritud Londoni alternatiivbörsil ning suhtlus avalikkusega on seetõttu rangelt reglementeeritud. Ka Playtech Estonia juhi vastused käivad peakontori kontrollist läbi ning värvikaid lugusid Playtechi asutamisest ja võitlusest klientide eest ametlikest vastustest ei leia. Seetõttu tuli lisa otsida nii varem avaldatud materjalidest kui kirjutamata memuaaridest.

Ettevõtte asutamise kohta ei olegi kunagi midagi täpsemalt teada saadud. Eestis olid Playtechi loomise juures Rain Kivisik ja Lauri Kikerpill. Kivisikuga, kes on praeguseni Playtechi suuruselt kolmas aktsionär ja töötab ettevõttes tehnilise direktorina, ei ole ühelgi ajakirjanikul rääkida õnnestunud. Kikerpill on aga öelnud Playtechi sünni kohta lakooniliselt: olid inimesed, oli tellimus.

Praegu on Playtech Estoniat juhtimas soomlane Juha Olavi Korhonen. Ta sattus Eestisse juba 1990. aastate alguses, teenides Võrus kaitseväe instruktorina. Playtechis alustas ta tööd 2004. aastal, esmalt personalijuhina, seejärel personalidirektori ametikohal. Playtech Estoniat asus ta juhtima möödunud aasta märtsist, kui ettevõtte eelmine juht Rein Lemberpuu ettevõttest lahkus.

Korhonen ütleb, et ettevõte loodi 1999. aastal, kui online-mängude arenduse turul valitses kerge stagnatsiooniperiood. Arendus oli takerdunud ideedepuudusesse, mis oligi innovaatilise start-up-ettevõtte jaoks turule sisenemiseks soodne hetk. Ta lisab, et Playtech loodi tänu Iisraeli ja Eesti poole varasematele ärisidemetele ja koostööprojektidele. Kuna Kivisik ei ole ajakirjanikele kättesaadav, siis jääb otseallikast teada saamata, kuidas need kaks kohtusid ja leidsid, et neil on mõistlik hakata ühist äri ajama.

Mõlema poole eesotsas tunduvad olevat niivõrd erineva iseloomuga inimesed. Rain Kivisikku on peetud 14tunniste tööpäevadega tehnoloogiliseks visionääriks, kes igasugust meedia tähelepanu väldib ja kes veel mõnda aega tagasi sõitis ringi vana Saabiga. Iisraeli poolel tegutses aga ärimees Teddy Sagi, kes on seltskonnaajakirjanduse veergudel tihe külaline nii oma kirju ja pöörase mineviku kui ka üsna hiljutiste luksuslike kinnisvaraostude tõttu. Kuid see pealtnäha vastandlik kombinatsioon töötas suurepäraselt ja paari aasta jooksul sai Playtechist tõsine konkurent valdkonna suurimatele tegijatele. Korhoneni ütlusel oli see komplekt eestlaste tehnilisest nutikusest ja iisraellaste ärilisest visioonist.

Playtechi endine juht Rein Lemberpuu ütleb, et eestlased kohtusid iisraellastega ühel suurel online-mängude messil. Iisraeli mehed võeti partneriteks, kuna neil oli selles kiirelt arenevas valdkonnas müügikogemus olemas ja nad olid seal juba tugevalt esindatud.

Esimene toode valmis kliendi tellimuseta

Playtechi Eesti arenduskeskus alustas tööd väikeses kontoris Tartus Veetorni juures. Selleks et kaugelt maalt leitud müügipartneritega koostöö sujuks, oli siinse tootmise juures iisraellasi ja vastupidi, eestlased viibisid Iisraelis. Lemberpuu sõnul olid alguses külaskäigud harvad, aga kestvuselt pikemad. Aegapidi muutusid need küll lühemaks, kuid ettevõtte kasvades suurenes ka inimeste hulk, kes pidid omavahel suhtlema. Seetõttu oli kogu aeg olukord, kus keegi Eesti kontorist oli lähetuses Iisraelis või vastupidi. Koostöö kahe maailma eri paigas asuva üksuse vahel hakkas toimima ka põhjusel, et mõlema riigi aktsionärid olid aktiivselt igapäevase juhtimise juures. Juhtkonna tasandil oli lõhestumine välistatud. „Usun, et see on üks nüanss, mis saab paljudele rahvusvahelistele ettevõtetele komistuskiviks,” ütleb Rein Lemberpuu.

Tartu Veetorni majast kolis Playtechi Eesti arenduskeskus peatselt juba oma praegusesse asukohta, Emajõe Ärikeskusse ehk Pläskusse. Algselt hõivas ligi kümnest inimesest koosnev tuumikgrupp Pläskus vaid osa ühest korrusepoolest. Need kümme inimest ehitasid ka esimesed Playtechi tooted nullist üles. Ja kuigi samal ajal alustas Iisraeli üksus kliendisuhete loomist ja turundust, alustati esimese kasiinotoote arendust ja täiustamist ilma konkreetse kliendita. Klientide tekkides on aga Playtech lähtunud põhimõttest, et igaühele tehakse visuaalselt omanäoline toode, kusjuures klient saab oma toote loomisel aktiivselt kaasa lüüa. „Paljud firmad räägivad, et nad on kliendile orienteeritud, aga meie tõepoolest oleme seda, sest klient teab ju kõige paremini, kuidas mängu turustada,“ on Korhonen öelnud intervjuus ajakirjale HEI.

Toodete visuaalset poolt peab Korhonen Playtechi oluliseks tugevuseks. „Võrreldes konkurentidega näeb meie toode väga atraktiivne välja,“ kinnitab ta. Loodud on sadu eri kujundusega mänge, ostes selleks ka kasutusõiguse, kui vaja. Playtechil on näiteks kokkulepe joonisfilmikangelase Incredible Hulki kasutamiseks, loodud on Gladiaatori-teemalisi mänge.

Teiseks on Playtech algusest peale suunanud põhirõhu parima backend-süsteemi ja kõige kasutajasõbralikuma kliendiplatvormi loomisele. Need olid Playtechi turuletuleku ajal konkurentide toodete nõrgimad kohad.

Iisraellaste müügitöö ületas usaldusbarjääre

Online-mängude turul on määrava tähtsusega koostööpartnerite vaheline usaldus. Seetõttu võib vaid aimata, milliste raskustega Playtech oma esimesed kliendid leidis. Turul oldi uustulnukad ja mõjuvaid soovitusi ette näidata ei olnud. Kuid Iisraeli turundusüksus pigistas kivist vett välja. Neil oli potentsiaalsetele klientidele ette näidata vaid kasiinotoote prototüüp ning kustumatu entusiasm. Ning tulemus tuli – esimene leping sõlmiti juba esimesel tegevusaastal.

Mõistagi oli esimene toode väike ega oleks praeguste mängude koormust, kümneid tuhandeid samaaegseid mängijaid, välja kannatanud. Kuid Playtech oli turule tulnud tootega, mida varem ei pakutud. Seetõttu peab Korhonen juba Playtechi esimest toodet revolutsiooniliseks, kuigi see sisaldas kõigest kuut mängu ja oli võimeline teenindama üheaegselt vaid mõndasadat mängijat. Tänaseks on suudetud luua mängusüsteemid, kus mängib tipphetkel korraga kümneid tuhandeid mängijaid, lisandunud on suur hulk mänge ja featuure, mis teevad nii operaatori kui mängija elu lihtsamaks. „Võib öelda, et Playtechi tänane toode ühendab endas internetipanga turvalisuse ja töökindluse ning Hollywoodi animafilmide visuaalsuse.“

Nüüd on Playtechi soovituslik taust juba niivõrd tugev, et vaatamata üleilmsele majandussurutisele võivad nad kliente valida ja kõiki jutule ei võetagi. „Kes meie tarkvara soovib, peab olema tuntud nimega,“ on Korhonen öelnud. „Meil pole lihtsalt aega kõikide klientide jaoks. Ja see on iseenesest suurepärane!“

Ärimudel kindlustab stabiilse tulu

Klientide stabiilsus on oluline ka kogu Playtechi ärimudelile. Playtechi majandustulemused on näidanud stabiilset kasvu, kuna ei sõltu niivõrd ühe aasta müügist. Playtech ei müü oma tarkvara, vaid rendib tuntud operaatoritele – neile, kellel on piisavalt jõudu ja finantsi oma mängude turustamiseks. Tarkvaralitsentside rentimise eest teenib Playtech teatud tüki operaatori kasumist. Kui suur on Playtechi osa mängude kasumist, ei ole avalik info. Ilmselt on see klienditi väga erinev.

Tarkvara rentimine tähendab aga, et müüa tuleb vaid ühe korra, seejärel on tagatud pikaajaline rahavoog. Hoolitseda tuleb selle eest, et klient oleks rahul, ja tarkvara tuleb kogu aeg vastavalt tema vajadustele täiendada. Kuna Playtechi käive on otseses seoses kliendi käibega, siis ei olnud mõistetavatel põhjustel algusaastate sissetulekud väga suured ja ettevõtte tegevust finantseeriti peamiselt investorite rahadest. Praegu teenindab Playtech enam kui 80 suurt klienti ning aastane netokäive ulatus 2010. aastal 142 miljoni euroni. Viimase kolme aasta jooksul on iga-aastane käive kasvanud keskmiselt üle 30% aastas. Playtech on oma mängude arendusega maailma juhtivateks mänguoperaatoriteks kasvatanud ka oma esimesed kliendid ClubDice’i ja Casino Tropezi, kes tol ajal olid start-up projektid. Loomulikult on nende edu abil oluliselt kasvanud ka Playtechi käive.

Korralik püsiv ekspordimaht saavutati nelja esimese tegevusaastaga. Murranguliseks sai koostööleping Sunny Groupiga. See leping kujunes ettevõtte jaoks oluliseks motivaatoriks protsesside arendamisel, kuna Sunny jaoks loodi Tartu kontorisse 24/7 tehniline klienditugi ja mitmed muud teenindavad funktsioonid. „Edukas koostöö Sunnyga avas meile kindlasti järgnevatel aastatel mitmeid ärilisi uksi,“ leiab Korhonen.

Ja ega olulisi ebaõnnestumisi ekspordiklientide kaotamise näol ei ole nende aastate jooksul olnudki. Kliendikesksed tööprotsessid, kus kliendil on võimalus praktiliselt igas arendus- ja tootmisprotsessi etapis sõna sekka öelda, on kliente rahuldanud ja nad kõik alles hoidnud. Suurimad kaotused on hoopis kaasa toonud riikliku regulaatori tegevus.

Ameerika uks pandi enda järel kinni

2006. aastal kinnitas USA senat UIGEA (Unlawful Internet Gambling Enforcement Act) eelnõu, millega sisuliselt keelustas online-mängud ühendriikides. Playtech otsustas seetõttu taanduda USA turult ning orienteeruda ümber teistele turgudele. Sisuliselt kaotas Playtech sellega päevapealt 40% oma tuludest. Tsiteerides Korhoneni: „Hullemat karuteenet ei oska ette kujutadagi!“

Mõned kliendid, kes olid väga tugevalt USA turuga seotud, ei nõustunud Playtechi resoluutse otsusega lahkuda ning otsustasid teiste teenusepakkujate toel viimase võimaliku hetkeni USA turul oma tegevust jätkata. „Üsna pea sai selgeks, et meie otsustavus turult väljumisel oli parim, mis me teha saime,“ nendib Korhonen tagantjärele. Põhiaur suunati Euroopasse ja Hiinasse. Praegu annab Euroopa Playtechi käibest 80% ja Aasia 11%. Hiinat peab Korhonen Playtechi jaoks järgmiseks meeletu suurusega turuks. Sealset tegevust piirab veel vaid interneti vähene levik.

Playtechi tooteportfellis on nii Bingo kui ka kasiinomängud. Keskmine Bingo lõppklient on eakam koduperenaine, kes mängib ajaviiteks ja kodust lahkumata. Mõlemaid mänge saab mängida väga väikeste panustega, näiteks vähem kui dollariga. Programmid on sätitud nii, et 100 dollarit sisse pannes saad 97 dollarit tagasi. Nii kulub päris palju aega, et kaotada suur summa. Füüsilises kasiinos, kus käiakse tihtilugu purjus peaga ning kus on ka teatav sotsiaalne surve, võib hävida suuremalt, selgitab Korhonen Playtechi online-mängude edu.

Eesti on suureks äriks liiga väike

12 tegevusaasta jooksul on Playtech Groupi töötajate arv kasvanud aukartustäratava tempoga – praegu töötab Playtech Groupi viies keskuses kokku umbes 1300 inimest. Veel tänagi on Playtechi Eesti üksus firma suurim, Tallinnas ja Tartus töötab enam kui 500 inimest. Kui vaadata teiste üksuste asukohti, võib aimata, et tegemist on põnevalt põimuva multikultuurse kooslusega. Lisaks Eestile on asukohad Mani saarel, Bulgaarias, Iisraelis ja Suurbritannias.

Korhoneni väitel on Eestil maailma IT-ringkondades suhteliselt hea maine. Eestis toimuv arendus on tema sõnul teadlikumate klientide jaoks positiivne argument. Playtech siiski ei rõhuta tarkvaratoote riiklikku päritolu, olulisem on kogu Playtechi bränd. Ja ega Playtech ei olegi ainult Eestis. Kuigi lisaks Tartule on laienetud ka Tallinna, on Eestis piir ette tulemas. „Eesti ei löö kunagi mahuga,“ on Korhonen öelnud. „Niipea kui hakkame rääkima edukast ärist, hakkab see nõudma mitmesuguseid ressursse, mida siin ei ole.“ Tema kinnitusel ei suuda isegi Playtech ja Skype, mis on väga edukad firmad, Eestist piisaval hulgal inimesi leida. „Pigem peab siin olema ideede, kompetentsi ja innovatsiooni keskus. Siit mõtted – teostus mujal,“ on ta seisukohal.

**

Mida me ise arvame: kuidas meil õnnestus Eestist välja pääseda

Oleme koostöölepingud sõlminud kõige usaldusväärsemate operaatorite, riiklike regulaatorite ja kolmandate osapooltega, tänu millele on Playtechil õnnestunud luua suurepärane bränd, mis vastab investorite ootustele. Seetõttu on Playtechist saanud kvaliteedimärk, mis juba iseenesest meelitab ligi uusi kliente.

Kas oled juba Directori tellija?
Telli ja liitu 20000+ inimesest koosneva eksklusiivse seltskonnaga.
Kohene ligipääs uutele artiklitele veebis ja meie ilus ajakiri peatselt sinu postkastis. Loe 10 põhjust, miks peaksid Directori tellima
Close
Dirr!

Iga kuu parimad juhtimisartiklid sinu postkastis


E-ajakiri Dirr! hoiab sind kursis
Eesti juhtimismaailmas toimuvaga. Tasuta.